Gästbloggare Olof Roos och ny tävling.

Hej bloggläsare!

Förra tävlingen är fortfarande inte avslutad. Där kan ni tävla om CD-skivorna från Diva Records ända fram till midnatt ikväll. Vinnarna presenteras under morgondagen.

Nu har turen kommit till Olof Roos som är präst i Rödöns Församling i Jämtland. Jag ville ha en slutknorr på de här tävlingarna där jag vill knyta ihop säcken. Ja, knyta ihop säcken just utifrån anledningen vi firar jul. Olof bidrar med ett tänkvärt blogginlägg. Olof skänker dessutom 2 böcker som ni läsare kan vinna. Böckerna är av Tomas Sjödin och heter Ett brustet halleluja. Hur ni är med i utlottningen av böckerna kan ni läsa efter inlägget.
Inlägget kommer här nedan.




Julen som gjorde stegen lite lättare

Julens budskap om Jesus är ett budskap om en glädje för hela folket som änglarna uttrycker det i mötet med herdarna som sedan söker upp det nyfödda barnet i Betlehem.
En glädje för hela folket som gör stegen lättare att gå. Så är det för många av oss som lever i tron på att det finns någon slags sanning i detta att Gud blir människa i Jesus den där julnatten och att det ger oss mening och liv.
Stegen blir lättare att gå. För ovanligt många i östersundstrakten har stegen blivit lättare just den här julen. Då tänker jag inte på att det kommit någon stor kristen väckelse i vårt område. Anledningen är inte Jesus utan en parasit. Cryptosporidium har blivit ett lika vanligt ord som Jesus denna kalla adventstid. Och för några har stegen, helt ofrivillig, blivit lättare att gå.
Att en parasit kan ställa till det på det här viset ger perspektiv på våra liv. Det vi tar för självklart är inte självklart. Förväntningarna på ett modernt samhälle höll inte. Vi är sårbara!
Just detta, att vi är sårbara, har jag fått uppleva den senaste veckan i mitt arbete som präst, om än i lite skala. Jag gör många hembesök just nu. Det innebär att jag åker hem till människor, mest äldre, med en julhälsning från församlingen. Det är en förmån att få träffa så många härliga människor ute i stugorna. Jag möter också mycket att mänsklig sårbarhet. Den här veckan har jag blivit påmind om att detta också gäller mig själv. Vid ett hembesök hos ett av församlingens äldsta par, över nittio år, var det snöstorm och jag körde fast i snödrivan när jag skulle åka hem. Plötsligt befann jag mig i en situation där jag, den unge prästen satt i bilen och den drygt 90-årige mannen skjuter på för att hjälpa mig loss. Några dagar senare gjorde jag ett annat hembesök. Efter ett trevligt samtal var det dags att åka hem. Tyvärr var det 27 minusgrader och bilen var heldöd. Mannen i huset erbjöd sig att skjutsa mig runt på mina hembesök. Tålmodigt satt han och väntade i bilen medan jag delade ut mina julgåvor.
”Vi ska ju hjälpa varandra” sa mannen när jag uttryckte min tacksamhet.
Så blev denna jul en glädje också för den sårbare prästen. Det gjorde mina steg lättare att gå.

En riktigt god och välsignad jul önskar jag er alla!

Olof Roos

För att vinna boken ni ser nedan, så mailar ni till: [email protected] ni skriver i ämnesraden på mailet Tomas Sjödin.

Jag tackar dig Olof för ditt tänkvärda inlägg och böckerna som du skänker till bloggen.
Jag önskar dig och din familj en riktigt God Jul!!!



Kommentarer
Postat av: Fredrik Erfelt

Tack Tony för ditt engagemang i olika former - nu senast med en omarbetad och spännande blogg. Tack också Olof för fin text om julen. God sådan förresten!

2010-12-23 @ 15:13:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0